Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Σάββατο, 5 Ιουλίου 2014

Διάκριση για τη Βαρβάκειο Σχολή σε διεθνή διαγωνισμό του CERN



Μαθητές της Βαρβακείου Σχολής κατά την πρώτη τους επίσκεψη στις εγκαταστάσεις του CERN, όπου ξεναγήθηκαν, συνομίλησαν με Έλληνες επιστήμονες και φιλοξενήθηκαν στις υποδομές του κέντρου πυρηνικών ερευνών στη Γενεύη.


Επιβιβάστηκαν στο καράβι της γνώσης με στόχο το ταξίδι και όχι την Ιθάκη. Για το θάρρος τους, αλλά και την επιμέλειά τους, επιβραβεύτηκαν. Ο λόγος για τους φερέλπιδες επιστήμονες, μέλη του Ομίλου Φυσικής του Πρότυπου Πειραματικού Λυκείου της Βαρβακείου Σχολής, που μαζί με ένα σχολείο από την Ολλανδία κέρδισαν σε διεθνή διαγωνισμό που διεξήγαγε το CERN με αφορμή τα 60ά γενέθλιά του. «Δεν είχαμε αγχωθεί, γιατί θεωρούσαμε ότι δεν είχαμε ελπίδες να κερδίσουμε συνομηλίκους μας από χώρες με παράδοση στον κλάδο, όπως οι ΗΠΑ, η Κίνα ή η Γερμανία», αναφέρει στην «Κ» ο 17χρονος Νικόλας Πλασκοβίτης, ένας από τους δέκα «Συντρόφους του Οδυσσέα».

Οι προτάσεις που κατατέθηκαν έφτασαν τις 292, εκ των οποίων δέκα προέρχονταν από ελληνικά σχολεία, κατατάσσοντας τη χώρα μας στην πρώτη δεκάδα, πλάι σε χώρες με μεγαλύτερο πληθυσμό, όπως η Γερμανία και η Ινδία. «Τα ελληνικά σχολεία δείχνουν μεγάλο ζήλο, σημειώνεται αριθμός ρεκόρ διαδικτυακών συνδέσεων μεταξύ σχολείων και επιστημόνων του CERN, οι επισκέψεις μαθητών από το 2012 έως το 2014 αυξήθηκαν 60%, ενώ κάθε χρόνο 100 Ελληνες εκπαιδευτικοί συμμετέχουν σε επιμορφωτικά σεμινάρια», σχολιάζει ο δρ Αγγελος Αλεξόπουλος, μέλος του τμήματος εκπαίδευσης και διασύνδεσης του CERN. Οι μαθητές Χρ. Κούτσουλας, Χρ. Λιάπης, Γιώργος Μπαντής, Κων. Ξυπολιά, Κων. Παπαθανασίου, Νικ. Πλασκοβίτης, Αρτεμη Ποταμιάνου, Αθαν. Συρράκου, Σαβίνα Τσίχλη,  Αντωνία Σωτηροπούλου και Έλλη Χρόνη μαζί με τον δρα Ανδρέα Βαλαδάκη συνεχίζουν εν μέσω θέρους να συναντιούνται προετοιμαζόμενοι για τη μεγάλη στιγμή: την πειραματική εφαρμογή της θέσης τους στις εγκαταστάσεις του CERN, από τις 10 έως τις 17 Σεπτεμβρίου! Η ελληνική πρόταση έχει ως αντικείμενο την ασθενή δύναμη, η οποία ήταν παρούσα κατά τη δημιουργία του Σύμπαντος και ευθύνεται για την παραγωγή ενέργειας στον Ηλιο και άλλους αστέρες. «Ηταν μεγάλη πρόκληση, γιατί αναζητούσαμε ένα πρωτότυπο πείραμα με πιθανότητες επιτυχίας, που να μπορούν να επεξεργαστούν μαθητές Λυκείου», επισημαίνει ο δρ Κωνσταντίνος Θεοφιλάτος, μεταδιδακτορικός ερευνητής στο πείραμα CMS, από την ομάδα του Πολυτεχνείου Ζυρίχης στο CERN, ο οποίος, κάθε φορά που οι «Σύντροφοι του Οδυσσέα» κατά τη δίμηνη προετοιμασία τους εμπλέκονταν σε περιπέτειες, τους «διέσωζε» επιστημονικά.
Η επιτυχία, επομένως, δεν ήρθε ως κεραυνός εν αιθρία, προηγήθηκε πολλή δουλειά και στενή συνεργασία όλων. Το καλοκαίρι του 2012 ο καθηγητής Φυσικής του σχολείου δρ Ανδρέας Βαλαδάκης βρέθηκε στο CERN για να συμμετάσχει σε επιμορφωτικό σεμινάριο. «Την επόμενη σχολική χρονιά ίδρυσα έναν Ομιλο Φυσικής στο Βαρβάκειο», διηγείται σήμερα ο ίδιος. Προς έκπληξή του στην πρότασή του δεν ανταποκρίθηκαν μόνο άριστοι μαθητές. «Τα μέλη του ομίλου είναι παιδιά με φυσική περιέργεια που τους γοήτευαν θέματα που σχετίζονταν με τη Φυσική, αλλά όχι απαραίτητα με τη διδακτέα ύλη». Η ομάδα συναντιόταν δύο φορές την εβδομάδα. «Οι θεματικές ενότητες που ενθουσιάζουν τους μαθητές είναι η ερμηνεία φαινομένων της καθημερινής ζωής, όπως ο κεραυνός, αλλά και κοσμολογικά θέματα, που δίνουν απαντήσεις στα αρχέγονα ερωτήματα του ανθρώπου, όπως η δημιουργία του κόσμου». Ωστόσο, αυτό που θα μείνει για πολλά χρόνια χαραγμένο στη μνήμη των εφήβων συμμετεχόντων της πρώτης χρονιάς είναι η επίσκεψη στο CERN. «Η στιγμή που μπήκαμε μέσα στον επιταχυντή θύμιζε σκηνή από ταινία», περιγράφει συνεπαρμένος ο Κωνσταντίνος Παπαθανασίου. Ο Κωνσταντίνος, όπως και ο Νικόλας, είναι οι δύο μαθητές που έμειναν πιστοί στον Ομιλο Φυσικής δύο συνεχόμενες σεζόν, παρά τον φόρτο των υποχρεώσεων της Β΄ Λυκείου, καθώς δηλώνουν αμετανόητοι «εραστές» της Φυσικής. Ωστόσο και οι δύο, ενώπιον των Πανελληνίων, φλερτάρουν με ειδικότητες του Πολυτεχνείου, «που μπορούν να προσφέρουν ασφαλή επαγγελματική αποκατάσταση».
Η νίκη, πάντως, της ελληνικής ομάδας, που είχε μόλις 0,3% πιθανότητες επιτυχίας, στέλνει αναμφίβολα ένα μήνυμα ελπίδας. «Οι μαθητές διαπίστωσαν ιδίοις όμμασι ότι στην προσπάθεια δεν υπάρχει “ταβάνι”, ενώ καταρρίφθηκε εν μέρει η πάγια άποψη ότι οι ξένοι μπορούν να τα καταφέρουν καλύτερα από εμάς χάρη στις υποδομές που διαθέτουν», υπογραμμίζει ο δρ Θεοφιλάτος, «για να το πούμε με ποδοσφαιρικούς όρους: μπάλα στο γήπεδο δεν παίζουν τα συμβόλαια, αλλά οι παίχτες».
ΠΗΓΗ: kathimerini.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου

Φεισμπουκ

Τουιτερ