Ολοκλήρωσε τη χαρτογράφηση του βαρυτικού πεδίου της Γης
Οι επιστήμονες της ESA δεν ανησυχούν ιδιαίτερα για προβλήματα που μπορεί να προκύψουν από την επιστροφή του GOCE στη Γη.
Όταν ο κινητήρας ξένου πάψει να λειτουργεί, η τριβή της ατμόσφαιρας θα οδηγήσει το Goce σε συντριβήΝτάρμσταντ, Γερμανία
Μια φλεγόμενη μάζα από παλιοσίδερα βάρους εκατοντάδων κιλών θα συντριβεί τις επόμενες εβδομάδες σε μια άγνωστη προς το παρόν περιοχή του πλανήτη.
Θα είναι τα απομεινάρια του Goce, ενός ασυνήθιστου, «αεροδυναμικού» δορυφόρου που χαρτογράφησε το βαρυτικό πεδίο της Γης.
Πλησιάζει το τέλος
Το σκάφος του ενός τόνου κινείται σε ύψος μόλις 224 χιλιομέτρων μετρώντας τις απειροελάχιστες διακυμάνσεις της βαρύτητας σε όλη την επιφάνεια της Γης.
Στο χαμηλό αυτό ύψος δέχεται την τριβή των ανώτερων στρωμάτων της ατμόσφαιρας, γι΄αυτό και έχει ασυνήθιστο σχήμα που περιορίζει τις εξωτερικές επιδράσεις.
Η ευρωπαϊκή διαστημική υπηρεσία ESA υπολογίζει ότι ο κινητήρας ιόντων του Goce θα εξαντλήσει το αέριο ξένο με το οποίο λειτουργεί στις 16 ή 17 Οκτωβρίου. Η τροχιά του δορυφόρου θα αρχίσει τότε να φθίνει και θα τον φέρνει ολοένα και πιο κοντά στην επιφάνεια.
Είναι ωστόσο δύσκολο να υπολογιστεί πότε και πού θα εισέλθει ο Goce στην ατμόσφαιρα -αυτό ίσως είναι ευκολότερο να υπολογιστεί μετά την απενεργοποίηση του κινητήρα.
Η αποστολή και η καταστροφή
Η ESA εκτιμά πάντως ότι το μεγαλύτερο μέρος του σκάφους θα καταστραφεί φλεγόμενο στην ατμόσφαιρα και μόνο 250 κιλά συντριμμιών, συνολικά 40 με 50 κομμάτια, θα φτάσουν μέχρι το έδαφος ή τη θάλασσα, ανάλογα με την περιοχή της συντριβής.
O δορυφόρος θα παρακολουθείται πάντως στενά όχι μόνο από την ESA αλλά και την Διεθνή Συντονιστική Επιτροπή Διαστημικών Σκουπιδιών. «Το μεγαλύτερο μέρος που θα φτάσει μέχρι την επιφάνεια θα είναι το κεντρικό όργανο του δορυφόρου», το οποίο περιλαμβάνει εξαιρετικά ανθεκτικά υλικά από άνθρακα, δήλωσε ο Ρουν Φλόμεργκαγκεν, διαχειριστής της αποστολής.
Θα είναι τα απομεινάρια του Goce, ενός ασυνήθιστου, «αεροδυναμικού» δορυφόρου που χαρτογράφησε το βαρυτικό πεδίο της Γης.
Πλησιάζει το τέλος
Το σκάφος του ενός τόνου κινείται σε ύψος μόλις 224 χιλιομέτρων μετρώντας τις απειροελάχιστες διακυμάνσεις της βαρύτητας σε όλη την επιφάνεια της Γης.
Στο χαμηλό αυτό ύψος δέχεται την τριβή των ανώτερων στρωμάτων της ατμόσφαιρας, γι΄αυτό και έχει ασυνήθιστο σχήμα που περιορίζει τις εξωτερικές επιδράσεις.
Η ευρωπαϊκή διαστημική υπηρεσία ESA υπολογίζει ότι ο κινητήρας ιόντων του Goce θα εξαντλήσει το αέριο ξένο με το οποίο λειτουργεί στις 16 ή 17 Οκτωβρίου. Η τροχιά του δορυφόρου θα αρχίσει τότε να φθίνει και θα τον φέρνει ολοένα και πιο κοντά στην επιφάνεια.
Είναι ωστόσο δύσκολο να υπολογιστεί πότε και πού θα εισέλθει ο Goce στην ατμόσφαιρα -αυτό ίσως είναι ευκολότερο να υπολογιστεί μετά την απενεργοποίηση του κινητήρα.
Η αποστολή και η καταστροφή
Η ESA εκτιμά πάντως ότι το μεγαλύτερο μέρος του σκάφους θα καταστραφεί φλεγόμενο στην ατμόσφαιρα και μόνο 250 κιλά συντριμμιών, συνολικά 40 με 50 κομμάτια, θα φτάσουν μέχρι το έδαφος ή τη θάλασσα, ανάλογα με την περιοχή της συντριβής.
O δορυφόρος θα παρακολουθείται πάντως στενά όχι μόνο από την ESA αλλά και την Διεθνή Συντονιστική Επιτροπή Διαστημικών Σκουπιδιών. «Το μεγαλύτερο μέρος που θα φτάσει μέχρι την επιφάνεια θα είναι το κεντρικό όργανο του δορυφόρου», το οποίο περιλαμβάνει εξαιρετικά ανθεκτικά υλικά από άνθρακα, δήλωσε ο Ρουν Φλόμεργκαγκεν, διαχειριστής της αποστολής.
Η απόσταση από το κέντρο της Γης είναι ένας μόνο από τους παράγοντες που επηρεάζουν τη δύναμη της βαρύτητας· άλλος βασικός παράγοντας είναι κατανομή της μάζας στον πλανήτη, η οποία δεν είναι καθόλου ομοιόμορφη. Το εσωτερικό της Γης δεν είναι ομοιογενές, αφού τα υπόγεια πετρώματα ποικίλλουν σημαντικά σε πυκνότητα. Το πάχος του φλοιού επίσης δεν είναι σταθερό, αφού, για παράδειγμα, τα Ιμαλάια συγκεντρώνουν μεγαλύτερη μάζα σε σχέση με το βυθό των ωκεανών.
Ένας άλλος παράγοντας που δημιουργεί απειροελάχιστες διακυμάνσεις της βαρύτητας είναι η κίνηση των ωκεανών, ένα φαινόμενο για το οποίο ο Goce αναμένεται να προσφέρει πολύτιμα νέα δεδομένα.
ΠΗΓΗ:http://www.tovima.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου