Τετάρτη 31 Δεκεμβρίου 2014

Το διαστημικό σκάφος «Νταουν» αρχίζει την προσέγγιση του προς τον νάνο πλανήτη Δήμητρα




NASA Jet Propulsion Laboratory
Το διαστημόπλοιο χρησιμοποιεί ιοντική πρόωση, η οποία είναι πιο αποδοτική από ό,τι μια συμβατική χημική.
Η ιοντική πρόωση δεν είναι κάτι που βρίσκεται μόνο στην επιστημονική φαντασία. 
Οι κινητήρες ιόντων είναι μια πραγματική διαπραγμάτευση και οδηγούν το διαστημικό σκάφος Νταουν της ΝΑΣΑ
καθ 'οδόν προς τον νάνο πλανήτη Δήμητρα. 
Τα μεγάλα πράγματα έρχονται σε μικρές συσκευασίες.



Σε φάση προσέγγισης του πλανήτη- νάνου Δήμητρα εισήλθε το διαστημόπλοιο Νταουν της NASA, στο πλαίσιο της οποίας θα συνεχίσει να πλησιάζει το σώμα- μεγέθους του Τέξας- , το οποίο δεν έχει ποτέ ξανά επισκεφτεί σκάφος στο παρελθόν.

Το Νταουν είχε εκτοξευθεί το 2007 και προορίζεται να εισέλθει σε τροχιά γύρω από τη Δήμητρα τον Μάρτιο.
Το διαστημόπλοιο πρόσφατα «ξεπρόβαλε» από τον Ήλιο: ειδικότερα, το σκάφος βρισκόταν στην αντίθετη πλευρά του άστρου μας, κάτι που περιόριζε σημαντικά τις δυνατότητες επικοινωνίας με τη Γη. Τώρα που είναι ξανά δυνατή η αξιόπιστη επικοινωνία, το κέντρο ελέγχου έχει προγραμματίσει τους απαιτούμενους ελιγμούς για το επόμενο στάδιο της συνάντησης.

Επί της παρούσης, το Νταουν (Αυγή) είναι σε απόσταση 640.000 χιλιομέτρων από τη Δήμητρα, προσεγγίζοντάς την με ταχύτητα περίπου 725 χιλιομέτρων ανά ώρα. 
Η άφιξή του στη Δήμητρα θα αποτελέσει την πρώτη φορά που ένα διαστημόπλοιο έχει τεθεί σε τροχιά γύρω από δύο προορισμούς στο Ηλιακό Σύστημα: προηγουμένως, το Νταουν είχε εξερευνήσει την Εστία για 14 μήνες, από το 2011 ως το 2012, τραβώντας λεπτομερείς φωτογραφίες και συγκεντρώνοντας δεδομένα.




NASA/JPL-CALTEC
Καλλιτεχνική απεικόνιση της ΝΑΣΑ δείχνει το διαστημικό σκάφος Νταουν να κατευθύνεται προς το νάνο πλανήτη Δήμητρα.



«Η Δήμητρα είναι σχεδόν απόλυτο μυστήριο για εμάς» αναφέρει ο Κρίστοφερ Ράσελ, κύριος ερευνητής για την αποστολή Νταουν. 
«Η Δήμητρα, αντίθετα με την Εστία, δεν έχει μετεωρίτες που να συνδέονται μαζί της για να βοηθήσουν στην αποκάλυψη των μυστικών της. 
Το μόνο που μπορούμε να προβλέψουμε είναι ότι θα εκπλαγούμε».
Η Δήμητρα, με μέση διάμετρο 950 χλμ, αποτελεί το μεγαλύτερο σώμα στη ζώνη των αστεροειδών, μεταξύ του Άρη και του Δία. Εν συγκρίσει, η Εστία έχει μέση διάμετρο 525 χλμ και είναι το δεύτερο μεγαλύτερο σώμα.
Το διαστημόπλοιο χρησιμοποιεί ιοντική πρόωση, η οποία είναι πιο αποδοτική από ό,τι μια συμβατική χημική. Μέχρι τώρα, το Νταουν έχει ολοκληρώσει πέντε έτη συνεχούς ώθησης, χρόνο μεγαλύτερο από οποιοδήποτε άλλο σκάφος.






Λος Άντζελες, Καλιφόρνια

Το ταξίδι του σκάφους Νταουν στη Ζώνη των Αστεροειδών, ανάμεσα στις τροχιές του Άρη και του Δία, συνεχίζεται με επόμενο σταθμό τη Δήμητρα, έναν πλανήτη νάνο στο μέγεθος της Ελλάδας που δεν έχει δεχθεί επισκέψεις μέχρι σήμερα.

Τους τελευταίους μήνες το Νταουν βρισκόταν στην αντίθετη πλευρά του Ήλιου σε σχέση με τη Γη, μια θέση που εμπόδιζε την επικοινωνία με τη ΝΑΣΑ. Τώρα που η επικοινωνία αποκαταστάθηκε, οι υπεύθυνοι της αποστολής έδωσαν εντολή για τις μανούβρες που απαιτούνται ενόψει του ραντεβού με τη Δήμητρα το Μάρτιο του 2015.

Το σκάφος, το οποίο χρησιμοποιεί έναν πρωτοποριακό κινητήρα ιόντων, βρίσκεται τώρα σε απόσταση 640.000 χιλιομέτρων από το στόχο του (περίπου δύο φορές η απόσταση Γης - Σελήνης), και πλησιάζει με ταχύτητα 725 χιλιομέτρων την ώρα.

Με την άφιξη στη Δήμητρα, το Νταουν θα γίνει η πρώτη αποστολή που τίθεται σε τροχιά γύρω από δύο σώματα του Ηλιακού Συστήματος. Το 2011 είχε επισκεφθεί τον αστεροειδή Εστία, το δεύτερο μεγαλύτερο αντικείμενο της Ζώνης των Αστεροειδών μετά τη Δήμητρα.

«Η Δήμητρα παραμένει ένα μυστήριο για μας» σχολίασε ο Κρίστοφερ Ράσελ του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνια στο Λος Άντζελες, επιστημονικός υπεύθυνος της αποστολής.

Το μόνο που είναι γνωστό για τον πλανήτη-νάνο είναι ότι καλύπτεται από ένα παχύ στρώμα πάγου, στον οποίο ανακαλύφθηκαν πρόσφατα πίδακες υδρατμών. Αυτό υποδηλώνει ότι κάτω από το παγωμένο κάλυμμα μπορεί να κρύβεται ένας ωκεανός.

Η Εστία επίσης περιέχει νερό, σε μικρότερες όμως ποσότητες. Τα δύο σώματα εκτιμάται ότι διαφέρουν επειδή η Εστία δημιουργήθηκε νωρίτερα, όταν υπήρχε αφθονία ραδιενεργών υλικών, τα οποία εκπέμπουν θερμότητα και μπορεί να στέγνωσαν τον αστεροειδή.

Η Εστία, με μέση διάμετρο 525 χιλιόμετρα, είναι ο μεγαλύτερος αστεροειδής στο Ηλιακό Σύστημα, τίτλος που κάποτε ανήκε στη Δήμητρα, η οποία είναι αρκετά μεγαλύτερη με μέση διάμετρο 950 χιλιόμετρα. 

Τελικά, όμως, η Δήμητρα πέρασε στη σχετικά νέα κατηγορία των πλανητών νάνων, η οποία περιλαμβάνει τέσσερα ακόμα σώματα, όλα τους πέρα από την Τροχιά του Ποσειδώνα: Πλούτωνας, Έριδα, Χαουμέα και Μακεμάκε.

Οι πλανήτες νάνοι έχουν σχεδόν σφαιρικό σχήμα όπως οι κανονικοί πλανήτες και κινούνται σε τροχιά γύρω από τον Ήλιο. Γενικά όμως έχουν μικρό μέγεθος και δεν έχουν ενσωματώσει άλλα σώματα που κινούνται στην ίδια τροχιά.

Κινητήρας ιόντων

Η διπλή αποστολή του Νταουν είναι εφικτή χάρη στον πρωτοποριακό κινητήρα ιόντων, ένα σύστημα που εκπέμπει έναν πίδακα ιόντων του αερίου ξένου. Η ωστική δύναμη που προσφέρει είναι πολύ μικρή, μπορεί όμως να παραμένει σε λειτουργία για πολλούς μήνες συνεχόμενα, επιτρέποντας στο σκάφος να αναπτύσσει υψηλές τελικές ταχύτητας με οικονομία καυσίμου.

Σε αντίθεση με τους πυραυλοκινητήρες, οι οποίοι προσφέρουν μεγάλη προωστική ισχύ αλλά λειτουργούν για μικρό χρονικό διάστημα, οι κινητήρες ιόντων λειτουργούν για πολλούς μήνες συνεχόμενα και εκπέμπουν έναν σταθερό αλλά αδύναμο πίδακα φορτισμένων ατόμων.

Με άλλα λόγια, οι κινητήρες ιόντων προσφέρουν μικρή επιτάχυνση για μεγάλο χρονικό διάστημα, αντί για μεγάλη επιτάχυνση που διαρκεί μόνο λίγα λεπτά. Δεδομένου ότι καταναλώνουν μικρές ποσότητες αερίου και παραμένουν σε λειτουργία για χιλιάδες ώρες, η τελική ταχύτητα του σκάφους μπορεί να είναι πραγματικά μεγάλη.

Και η απόδοση του κινητήρα αυξάνεται περισσότερο αν η ενέργεια που απαιτείται για τον ιονισμό του ξένου προέρχεται από τους ηλιακούς συλλέκτες του σκάφους.

Ο κινητήρας του Νταουν έχει ήδη συμπληρώσει πέντε χρόνια συνεχούς λειτουργίας. Όπως επισήμανε ο Μαρκ Ρέιμαν, αρχιμηχανικός της αποστολής στο Εργαστήριο Αεριώθησης (JPL) της ΝΑΣΑ, «το να τεθούμε σε τροχιά και γύρω από την Εστία και γύρω από τη Δήμητρα θα ήταν αδύνατο με συμβατικά συστήματα προώθησης».

Βαγγέλης Πρατικάκης

Newsroom ΔΟΛ



Το-Νιου-Σας

Πηγή: Ναυτεμπορική - ΝΑΣΑ in.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου